Tidningsdöden

Såhär på tryckfrihetens dag kanske man skulle prata lite om tidningar och det tryckta ordet. För mig kommer det tryckta ordet alltid att vara viktigare än det på digital media. Men bara när det gäller böcker, då böcker fortfarande har ett optimerat och framtidssäkrat format för läsning och inte kommer att vara beroende av att man har rätt programvara eller liknande för att läsa om några år.

Dagstidningarna däremot fyller inte längre någon riktig funktion, mer än som något att läsa dit man inte vill släpa med sig datorn, t.ex. på toa eller i badet.

För mig som inte sett på melodifestivalen på drygt 20 år och tycker det är illa att skiten numera håller på i veckor/månader istället för en kväll om året, som inte bryr min om ifall någon på robinson blev full eller om Anna Anka sagt ditt eller datt, för mig är nyhetsvärdet i dessa publikationer tämligen nära noll. Serier, ledare, insändare, debattartiklar och vädret för morgondagen är väl den generella behållningen.

Det är inte bloggarna som dödar tidningarna, det är tidningarna själva som dödar tidningar. De började vinstoptimera redan på 80-90-tal som jag minns, så glättighetsfokuseringen och bortrationaliserandet av undersökande journalistik till förmån för TT:s färdigtuggade barnmat påbörjades långt innan Internet ens fanns i Svenskt allmänvokabulär.

När folk sedan inser att sanningshalten i det som publiceras sjunker dag för dag och att samtliga publikationer anser det vara nyheter vem som gjorde vad i körslaget och skapar krigsrubriker på löpsedlarna gällande vad som hände i någon realitysåpa, medan saker som direkt påverkar samhället, lagstiftning och internationella avtal inte ens får notisplats. Det är då folk söker sig till internet och bloggarna, inte bara för att nyheterna sprids snabbare den vägen, utan för att de dessutom inte passerat någon redaktions "hjälper detta att sälja lösnummer och reklam"-filter.

Tendensen i bloggosfären är att om folk läser något de tycker är intressant så bloggar de om samma sak och länkar, vilket brukar förstärka/öka chansen att intressanta nyheter letar sig fram. Ungefär som vilket nyhetsdrev som helst om Anna Ankas näsoperation eller liknande, fast gällande saker som faktiskt påverkar folk. Sånt som tidningarna helst inte tar i med tång längre.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0