Tant gredelin om integritet

Vår "kära" Justitieminister hade igår mage om att uttala sig om integritet. Inte för att jag är direkt förtjust i Bodström heller, han är trots allt grundorsaken till mycket ont, men han är i alla fall inte inkompetent.

Ingen vid sina sinnens fulla bruk tror ju på allvar att Ask bryr sig ett jota om integriteten, i bästa fall är det för att de vill försöka ge sken av att bry sig om i ett tafatt försök att locka tillbaka lite väljare, men mer troligt är att det enda syftet är att skydda sig och sina kollegor undan eventuell granskning från media.

Själva iden att göra det lite svårare att ta kreditupplysning på folk är dock bra, även om de på sedvanligt sätt siktar fel och går till skott helt bakvänt.

Själva lagförslaget går stick i stäv med grundlagen (Ask och Reinfeldts vana trogen) vilket fick både JO och JK att reagera. Effekten lär heller inte bli så stor då det bara blir kreditupplysning över internet som påverkas. Varenda firma lär dessutom se till att det finstilta i deras standardavtal ger dem rätt att göra kreditupplysningar när de vill.

Det hela kommer alltså att resultera i ytterligare lite lagstiftning som gör att normal Svensk lag inte gäller på internet, det styvmoderligt behandlade kommunikationsmediat.

Ville man verkligen åstadkomma något så vore det riktiga tillvägagångssättet:

1. Ändra grundlagen så att folks personliga ekonomi inte räknas som allmänna uppgifter. Naturligtvis är det inte lika lätt att ändra grundlagen som att lägga lagförslag som skiter i det och sedan med hjälp av politisk styrning ignorera remissinstanserna, det är dock rätt väg att gå.

2. Inget mer, när grundlagen är ändrad behövs ingen tillägslagstiftning för internet.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: Jan-Olof Flink

Om nu någon hann märka det, så hade jag skrivit idag istället för igår, då jag skrev inlägget igår men saker kom emellan innan jag hann publicera.



Sedan korrläste jag inte innan jag publicerade, så jag var nu in och ändrade.



Mvh



/J-O

2010-05-31 @ 10:37:55
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0