Gamla idéer

I Dagbladet fanns det idag ett inlägg om hur likriktade alla nya spel är. Jag måste bara hålla med, grafiken blir bättre och bättre men idéerna är samma gamla. Årskiften, VM och OS innebär ofelbart nyreleaser av samma gamla sportspel, och varje generation av first person shooter spel är lite mer grafisk visar lite mer detaljer och lite mer blod, men spelidén bakom är densamma.
    De innovativa spelen finns men lämnar sällan indiestadiet. Det är för smala, har inte tillräcklig potential att nå utanför kretsen av invigda. Det är lite som i musikbranschen.

    Det mesta som släpps är säkra kort, variationer på krig, äventyr, rollspel, sport, pusslande.

Populous, det var ett revolutionerande spel, Lemmings likaså och inget modernt strategispel har egentligen kommit upp till samma AI-nivå som Lords of Midnight hade på spectrum-tiden.

Jag ser två saker som kan får spelbranchen att utvecklas, det första är att lagstifta om abandonware, så att källkod och spelidéer från äldre spel kan återanvändas i ny tappning. Det andra är att man kortar ner skyddstider på spelidéer, (eller tar bort dem helt), så att stora tillverkare som EA-games utsätts för konkurrens och istället för att leva på att släppa FIFA worldcup 20XX varenda år faktiskt måste komma upp med nya spelidéer. I en ålder där spelförsäljning kan ske över internet med 0 kronors kostnad för exemplarframställning är vad som behövs flera små spelhus, inte ett fåtal stora.

Precis som för skivindustrin är det dags för de stora dinosaurierna att dö. Fram för nästa steg i utvecklingen, fram med däggdjuren och en ny generation företag.

DRM och alla försök att hindra andrahandsmarknad för spel och musik borde totalförbjudas. Företag som säljer spel som enbart fungerar om/när man har internetkoppling till deras servrar borde avsätta 10% av försäljningsvärdet att deponeras hos tredje part, som garanterar att dessa servrar eller offlinepatchar kommer att finnas tillgängliga i de fall företaget går omkull eller väljer att sluta supporta detta spel.

Ett smartare sätt för ett spelföretag att bedriva affärer vore att sälja prenumerationer på sina spel, så att om man är en prenumerationskund så betalar man en månadsavgift till företaget och har därmed möjlighet att spela samtliga deras spel, ladda hem uppdateringar o.s.v. Detta skulle ge firmorna pengar att fortsätta utveckla ganla spel samt komma fram med nya spelidéer och sjösätta dessa.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: Snago

Apropå indie-spel och nya idéer



Just nu pågår The Humble Indie bundle

http://www.wolfire.com/humble



5 spel (World of Goo, Aquaria, Gish, Lugaru HD, Penumbra Overture) för Linux, Mac OS X och/eller Windows helt utan DRM. Man betalar så mycket eller lite man vill betala. Pengarna delas upp mellan utvecklarna och välgörenhet (EFF och Child's Play).



Vill man stödja en ljusare framtid för PC-spel med nya, fräscha idéer så är det här ett ypperligt tillfälle :)

2010-05-06 @ 10:27:51
Postat av: Winterbay

Kan tipsa om Achron också som är ett innovativt sätt att ta sig an RTS-genren.

Som starcraft och dylikt, fast du kan åka längs tidsaxeln också...



http://achrongame.com/site/

2010-05-06 @ 10:41:21
Postat av: Ztripez

Kan inte annat att hålla med, jag köper spel väldigt sällan för det mesta är bara samma sak om och om igen.

Vad hände med Adventure spelen?

2010-05-06 @ 11:06:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0