Några steg för långt

Upphovsrättshysterin når nya höjder.

Vid det här laget är man van vid att film och musikbranchen kör så det ryker och vill få bort alla varianter av kopiering för eget bruk och fair use. Snart blir man stämd för både förvanskning och spridning om man nynnar på en låt man hört på radion. Antagligen lär man väl dessutom bli tvungen att betala STIM-avgift om någon dessutom råkar lyssna medans man nynnar.

Nu kan man läsa på Sr.se om hur den här hysterin har spritt sig till andra mer oväntade områden. En cirkusartist har stämt en cirkus för att de har ett nummer som är likt ett nummer han själv hittat på och tydligen upphovsrättsskyddat i USA.
    "Jag har aldrig hört att det skulle finnas copyright på kullerbyttor och sådant"
Säger den åtalade cirkusdirektören.

Sist jag kollade var copyrighten i USA officiellt till för att: "To promote the Progress of Science and useful Arts", även med den uppluckring och lobbyism som fått fotfäste där under senare år har jag svårt att tänka mig att en specifik serie av volter och kullerbyttor kvalar in i den benämningen. Hur skall det annars gå i t.ex. gymnastiktävlingar i inomhus VM? "Jag har copyrightskyddat möjligheten att göra två baklängesvolter på rad"

EDIT:
Mer på samma ämne,
copyright av mode.
Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: zale

Eftersom det var trampolinartister så var det nog lite mer än "några volter och kullerbyttor" jag ser inte varför man inte skall kunna ta copyright på ett sceniskt framträdande, även om du kallar det ett cirkusnummer.

2010-03-18 @ 13:05:44
Postat av: stroll

"Anders Svensson stämde idag Daniel Andersson efter att denne tagit sig förbi honom med hjälp av en snurrfint. Jag gjorde snurrfinter redan i VM 2002 och alla som nu gör sådan har kopierat mina konster, säger Svensson till Aftonbladet."

2010-03-18 @ 13:25:22
Postat av: Jan-Olof Flink

Tja, då har vi olika åsikter.

Jag ser inte varför man skulle få kunna ta copyright på ett sceniskt framträdande.



precis som jag bör ha rätt att återberätta en ahndling ur en bok som för en recension, berätta en saga för mina barn som jag läst när jag var liten o.s.v.



På samma sätt så skall det ta mig fan vara tillåtet att nynna på en sång jag hört på radion och även att försöka göra en likadan volt som jag sett någon annan göra.



Hur likt kan det vara innan man blir anklagad för kopiering förresten? I artikeln ifråga så stod det "Ett nummer som liknar rumänernas", det finns ju inga belägg för att de i det här fallet ens råkat se numret de anklagas för att kopiera.



Mvh



/J-O

2010-03-18 @ 13:31:54
URL: http://futuriteter.blogg.se/
Postat av: Winterbay

Jag får osökt galenskaparna i huvudet och deras "Curling VM" där kommentatorn konstaterar att "Han gör sin [namn på trick], den får bara han göra eftersom han har patent på den".



Återigen visar det sig att Galenskaparna är före sin tid (se bara på Rotum och Boforsskandalen) :)

2010-03-18 @ 13:40:46
Postat av: Anders Troberg

Brottning har redan liknande problem. Många brottare äger inte sin image och sina signatur-moves, utan de ägs av det förbund de jobbar åt. Det är därför som brottare ofta byter image när de byter förbund.

2010-03-18 @ 13:43:34
Postat av: Jan-Olof Flink

Hmm, brottning.

Då menar du inte riktig brottning med "halvnelson" och "flygande mara" utan amerikansk wrestling eller?



Fast i förlängningen lär det väl gå ut över även vanlig grekisk/romersk.



Mvh



/J-O

2010-03-18 @ 13:58:42
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0