Media och selektiv nyhetsrapportering

Igår skrev Joshen på Enligt Min Humla ett bra inlägg gällande hur Svenskarna inte ens märker hur deras personliga integritet och demokratiska rättigheter monteras ner omkring dem. Posten var som vanligt välskriven och intressant, men det jag vill lyfta fram är faktiskt en av kommentarerna, kommentar nummer 9 för att vara exakt.
    Intressant observation som vanligt.

    Jag tror man bör dra det längre och titta på vilka frågor som Svenska folket anser som viktiga i valet. Enligt uppgifter i prasselmedia tycker endast 2% av Svenskarna att lag och ordning är viktigaste frågan i valet. Mot denna siffra kan ställa motargument om att frågan endast gällde vilken fråga som är viktigast, folk kan ju ha lag och ordning högt upp på listan över sekundära frågor. Jag lutar dock åt att lag och ordning är frågor som ligger långt under radarn just eftersom de rankas så långt ned i opinionsundersökningar.

    Prasselmedia och tvmedia bevakar egentligen inte lag och ordning seriöst eftersom man har ett antagande om att vi har världens bästa rättsväsende och att vattnet absolut inte kan vara varmt eftersom vi är en demokrati. Eftersom media inte bevakar frågorna drar folket slutsatsen att vattnet inte kan vara varmt för då skulle ju media blåsa i varningshornen. Det blir en självförstärkande loop där i slutändan politikerna drar slutsatsen att rättsfrågor inte är valvinnare och att det finns gott om möjlighet att höja temperaturen om skälen är goda eftersom vi enligt media absolut inte kan fått vattnet ens jummet ännu.

    I slutändan så dras skiljelinjen idag mellan de som förstår tekniken och de som är ignoranta. Vi som förstår hur nätet och modern teknologi fungerar inser att vattnet kokar på riktigt, rättsäkerhet är ett skämt när man talar om hur rättsväsendet hanterar modern teknologi.

    PP har en gräslig uppförbacke att få vanligt folk att inse fakta eftersom vi inte bara måste övertyga dem om att vi har rätt i det enskillda fallet men även måste få dem att tro på existensen av loopen mellan media, folk och politiker. Kruxet är ju att i varje enskillt fall vi drar fram så kommer en person som är övertygad om att rättstaten är sund per definintion, bagatilisera problemet eftersom en sund rättstat kommer vara självkorrigerande och så småningom åtgärda problemet.

En väldigt bra analys som är värd ett eget inlägg. Tyvärr måste jag säga att jag tror att Fiery Spirited som skrev denna kommentar har helt rätt. Folk vill tro att allt är bra, därför så tror de det och kan inte ta till sig den information vi kommer med om att allt inte alls är bra.

Jag skrev själv om mediernas märkliga tystnad kring piratfrågor igår. Bland kommentarerna fanns en som jag bara kan tyda som att jag brukar vara lite väl aggressiv i mina inlägg.

Det stämmer nog bra, jag är nämligen arg, skitförbannad närmare bestämt.

Många människor tycker nog det är någonting negativt och säger att man inte skall göra saker i ilska eller vredesmod. Det är dock en stor skillnad på att vara arg och att göra saker i vredesmod, det går att dra kraft från ilska också, (Som Sith i starwars), och även om det ibland lyser igenom så är det iaf ett sätt att orka med och inte ge upp. För vi har som kommentaren säger här ovan, en väldig uppförsbacke som måste besegras.


Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Fredrik Larsson

+1 igen



Kan fö. säga att jag mailade Sanna Rayman på SvD länken till din post igår eftersom jag tyckte att hon borde läsa den.



I övrigt delar jag ibland din ilska, men oftare går jag omkring och är livrädd för att mina barn inte skall få växa upp i ett land där man slipper hemlig övervakning och tankepolis.



Så - nu har jag kommit ut ur garderoben sätter på mig foliehatten



Mvh

Fredrik Larsson

2010-06-15 @ 13:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0