Lite trevligt medhåll

På Modernisera Sverige läser jag ett inlägg som välkomnar vårt valmanifest.

Miljöpartiet är ju trots allt det enda relativt nya partiet vi kan jämföra oss med. De har ju en gång för alla bevisat att det går aldeles utmärkt att ta sig in i riksdagen som enfrågeparti.

Även om de nu har några år på nacken så deras politik hunnit mogna och de gått från att vara ett enfrågeparti till att ha ett mer utvecklat partiprogram, så har de i alla fall en förståelse för att det är fullt möjligt att ha en politik fokuserad på ett litet område och ändå vara seriösa.

Nu minns jag inte direkt tongångarna när de första gången försökte sig på att komma in i riksdagen, men jag skulle lätt misstänka att de liksom piratpartiet hade svårt att bli inbjudna till debatter och "glömdes bort" av media.

Det enda jag tycker är synd är att miljöpartiet gick i fällan att välja ett block redan före valet. Inte för att jag tror att de skulle välja att samarbeta med allianspartierna, men för att de i-och-med beslutet att i förväg gå med i de rödgröna låste in sig i en sämre förhandlingsposition.

MP ser ut att kunna bli väldigt stora i år, det var de inte när denna förhandling gjordes, de hade nog tjänat mer på att vänta med förhandlingen tills efter valet istället.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Mattias Stenberg

Jag förstår att man kan tycka i efterhand att vi borde väntat med att "välja block" tills det att vi blivit så stora som vi är nu. Men sanningen är nog att det faktum att vi inledde ett samarbete med S är en av anledningarna till att vi vuxit som vi gjort. Det blev helt enkelt mer "rumsrent" att vara miljöpartist efter att vi "fått godkänt" av Socialdemokraterna.



Dessutom är det många som ser sig själva som vänster och tidigare inte viljat rösta på MP just för att vi inte hade tagit ställning. De ville inte "riskera" en borgerlig regering.



Jag är själv en stark motståndare till blockpolitik eftersom jag anser att det urvattnar demokratin, men i och med att borgarna mer eller mindre slog sig samman till ett enda stort konservativt parti fanns inget alternativ. Att ställa upp som tre oberoende partier mot en "allians" är svårt. Förhoppningsvis innebär detta inte att blocken är cementerade för all framtid, det vore tråkigt för demokratin.



Lycka till i valrörelsen!

2010-08-02 @ 23:00:10
URL: http://moderniserasverige.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0