Att det skall vara så svårt att förstå

Genomgående för de flesta politiker idag är att man pekar på symptom men aldrig gör något åt orsakerna. Varenda detalj av folks liv, från dagis till graven skall loggas och sparas.

När jag gick på gymnasiet ville man att frånvaron skulle föras in i betyget, fast det tror jag aldrig gjordes.

Nu finns det stolpskott som tycker att skolk och frånvaro hela vägen från grundskolan skall föras in i betyg och följa med hela vägen ut i arbetslivet. Förslaget kommer från Alliansen, men S "ser inga problem" med detta.

Men jag skall berätta en liten hemlis för er.
Om man skippar en massa lektioner så brukar detta inverka menligt på studieresultatet. Betyg fungerar nämligen så klurigt att de har ett numeriskt värde som kan stiga och sjunka beroende på om man presterar bra eller dåligt på lektionerna. Så det där med att låta frånvaro finnas med i betyget är redan inbyggt. Fiffigt eller hur?
    – Det är inte okej att vuxna på en arbetsplats kommer och går precis som de vill. Då ska det inte vara det i skolan heller.
Nja, om du kommer till jobbet när du känner för det, och detta inte motsvarar vad din arbetsgivare förväntar sig så får du antagligen ha ett litet samtal med din chef. Jag förväntar mig nog att skolan gör likadant och hanterar sånt här vartefter det händer.
Eller har man tänkt sig att föräldrarna skall få det som en överraskning med betyget efter att terminen är klar?

Att notera varenda frånvarotimme och spara för framtiden har inget att göra med att lösa problemet med själva frånvaron. Varför skall en elev ha detta hängande över sig under de första åren av arbetslivet?

Ibland blir folk skoltrötta, ibland kan det vara problem med en lärare. Tonåren kan helt enkelt vara en jävligt jobbig tid.

Visst frånvaron i dagens skola kanske är aldeles för hög, men är lösningen att fylla en databas med frånvarostatistik, eller kanske att titta på om dumsnåla nerdragningar på skolan lett till för stora klasser och för dålig lunch?

Mvh

/J-O

Tags: ,


Kommentarer
Postat av: OlofB

Det är det ständiga repressalie-tänkandet som återfinns snart sagt överallt.



Det är ett misstroendevotum för elever i allmänhet. Ett litet avståndstagande lärare-elev.



På sätt och vis kan man se det som kollektiv bestraffning, de elever som sköter sig "bestraffas" av förnedringen med att få ett "skolkbetyg" lika mycket som de som fullständigt skiter i skolan (och därmed skolkbetyget).

2010-08-02 @ 23:09:18
URL: http://olofb.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0