PP och Vården

Det är tydligt att det finns väldigt många frågor även inom vårdsektorn där piratpartiet skulle göra nytta. Inte bara gällande integriteten och hantering av journaler, men även för bättre och billigare IT-satsningar baserade på öppen programvara. Rent generellt tillför vi en IT kompetens som nuvarande politiker saknar.

Om det är något som är gemensamt för alla dessa misslyckade IT-satsningar så är det väl att de är politiskt beslutade, av folk som oftast bara haft en säljare att tala med, och med bristfällig kommunikation och samordning mellan olika landsting lär det heller inte vara kompatibla system som används. Det skall bli väldigt intressant att se om PP kommer in i något landsting och i så fall vilken effekt detta får.

Dock är jag själv av åsikten att övergripande saker skall komma uppifrån, d.v.s det borde komma klara direktiv om gemensamma system från regering eller departement, tillsammans med en uppbunden slant för implementering istället för att låta landstingen bestämma själva.

Mvh

/J-O

Tags: , ,


Kommentarer
Postat av: Christer

Det här har jag tänkt på varje gång jag har besökt vården den senaste dekaden.



Det känns inte direkt tryggt att veta att min hälsa kan stå i beroendeställning till (den bristande) kvalitén på mjukvara från Microsoft.



Det skulle kännas mycket bättre om jag åtminstone kunde veta att mjukvaran granskats av tusentals frivilliga som aldrig kan ha en gemensam dold agenda eller göra ett hafsigt jobb på grund av brist på tid eller resurser.

2010-04-30 @ 20:42:54
URL: http://ursinnig.janssons.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0