Fler Trojaner på gång

Inte bara försöker nöjesindustrin stoppa in trojaner i debatten via organisationer som Netopia, Nu vill de även stoppa in trojaner i folks datorer. Det är i och för sig vare sig förvånande eller nytt, däremot är det skrämmande att diskussionsklimatet är sådant att de ens vågar gå ut med sådana här förslag öppet.

Att Sony via DRM-kod försökt smyga in sådan funktionalitet är en sak. (Det fick de skit för)
Att Microsoft lagt in liknande funktionalitet är en sak. (Det fick de skit för)

Men att kräva allmän installation av spionprogramvaror och "brandväggar" som övervakar folks privata datorer, då får man vända sig till Kina och Frankrikes förslag på Hadopilagstiftning för att kunna hitta exempel.

En brandvägg är ju till för att skydda användaren och den dator den är installerad på mot omvärlden inte tvärtom. Alla vi som jobbat med brandväggar och säkerhet vet att den typ av automatisk igenkänning och filtrering som förespråkas orsakar mängder av problem så att de flesta företag har alla funktioner som automatiskt känner igen och reagerar på attacker avstängda.

Generellt sett så orsakar sådana funktioner hundratals gånger mer mantimmar med problem än det eventuella skydd mot attacker de erbjuder. Då pratar vi om professionella brandväggar på företag som har brandväggstekniker som sköter dem. Hur många kommer Sony och andra inom nöjesindustrin att ha anställda för att åtgärda alla problem som uppstår för miljoner påverkade användare, noll eller ingen? De kommer nämligen inte att bry sig ett dugg, de driver igenom lagstiftning, sedan är det väl upp till privatpersonerna hur de klarar av problemen som uppstår.

Jag skulle vilja efterlysa lite mer indignation från branchtidningar som IDG när man skriver om sånt här, särskillt när utspelet kommer bara några dagar efter rapporten som visar att de påstådda förlustsiffronra på grund av piratkopiering baseras på rena påhitt och lögner.

Redan nu utnyttjar hackers och botnätverk de bakdörrar som NSA och microsoft lagt in i operativsystemen, hur blir det när det även kommer att finnas medvetna bakdörrar för mediaindustrin samt skadskjutna versioner av brandväggar installerade? Grattis till alla spamfiltertillverkare, vi kommer att se en tiodubbling av mängden spam därute.

Mvh

/J-O

Tags: , , , ,


Kommentarer
Postat av: Anders Troberg

Hur tänker de att deras spionprogram ska kunna skilja på en MP3-fil som jag rippat för eget bruk från en skiva jag köpt och en jag tankat hem från TPB?



Hur kan jag lita på att deras spionprogram inte registrerar annat, tex vilka siter jag besöker eller vilka email jag skickar?



Hur gör de som bara kör program baserad på öppen kod i sin dator? Jag antar att spionprogrammen inte kommer att ha källkoden tillgänglig...



Om det blir olagligt att inte ha en spionerad dator, hur gör man om man kör något annat än Windows? Jag tror att man kan räkna med att de inte gör sitt spionprogram för Linux, Qnx, OS/2, VMS, AmigaOS, DOS eller andra mindre OS, och ni kan räkna med att jag kommer att sätta upp en maskin med vartenda jävla udda-OS jag kan hitta på ren princip.

2010-04-19 @ 14:06:04
URL: http://nordicbattlegroup.org
Postat av: Jan-Olof Flink

Det är precis där problemet ligger...



Automatisk "igenkänning" ens om den är bra gjord, d.v.s i ett svindyrt utvecklat verktyg från t.ex. checkpoint, suger sur purjo, för de kan bara reagera på det den som skrev det kände till när det skrevs.



Något snabbt ihoprafsat fulhack som skall fixa sånt här lär typ blocka i stort sett allt utom ren http trafik (och även den om den används för att ladda ner och spara en fil)



Mvh



/J-O

2010-04-19 @ 15:54:06
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0