TV-Licens, vaddå, varfördå?

Nu hör jag väl normalt inte till den kategori människor som förspråkar skatter, men frågan är ju varför man har valt att i detta fall ha en avgift.

Troligen har det väl att göra med att man någon gång i en grå (eller åtminstone svart-vit) forntid inte kunde motivera att ta ut en skatt från alla männsikor för en tjänst som inte utnyttjades av alla.

Men i nuläget så finns det väl väldigt få människor i sverige som saknar TV.

Radiotjänst har börjat gå bärsärk och försöker tvinga in pengar från affärsinnehavare som har övervakningskameror eftersom det är en typ av TV-mottagare. Om de får som de vill så kommer de snart att kunna ta in avgift för alla som har en datorskärm också.

Om nu i stort sett varenda människa i Sverige ändå skall betala avgiften, då är det väl lika bra att vi tar några spänn på skattesedeln för att betala för den TV-infrastruktur vi har idag.

Om vi slipper Radiotjänst, deras "pejlare", reklamkampanjer och snigelodlingar, borde kostnaden på skatten bli lägre än vad avgiften är idag.

TV-program som betalas med sådana här medel bör släppas under Creative Commons licens och ligga publik för att titta och laddas ner, i.e. bort med allt vad 30-dagars regler heter på SVT:s webiste.

Ställ gärna frågor till mig i min frågetråd för min kandidatur i primärvalet.

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0