Snart dags för avlyssning

Från och med tisdag får FRA koppla in sig på kablarna.
Jag vet inte om de gör det omedelbart eller om det är att de då begär att få göra det, så att det blir några dagar till med brevhemlighet.

Hur som helst vartefter de kopplar in sig, med diverse störningar som följd så kommer all kommunikation att övervakas. -folk pratar i stort sett bara om trafik över internet. Men det är inte specificerat att det är internet trafik det gäller, utan trafik som passerar gränsen, så det är en hel del mer...

På jobbet har vi våra mailservrar (Lotus notes) stående i en stor serverfarm i UK, så även mail jag skickar "lokalt" till en kollega i sverige passerar gränsen. Det är många stora företag vars WAN-länkar nu blir övervakade och vars interna trafik kommer att övervakas.

Normalt är jag skeptisk till den alltför stora makt som företag har tillåtits ha gentemot individer på sistone, t.ex via IPRED som ger företag lättare att få ut loggar från ISP:er än vad polisen har, då polisen fortfarande behöver ha en skälig misstanke om brott (dessutom med ordentlig påföljd) för att begära ut sådan information.

Hur som helst, jag undrar vad t.ex AZ med sina lobbypenagr tycker om att deras interna mailtrafik till/från deras Forsknings och utvecklings avdelningar i Södertälje och Lund avlyssnas?

Jag kommer att på tisdag ändra min mail-signatur på jobbet till att innehålla en notice om att FRA avlyssnar all mail till från mig och om man har ett problem med detta får man vända sig till svenska regeringen. Om nog många gör samma sak tror jag att vi kommer att få se en helt ny grupp intressenter i FRA diskussionen.

Politiker verkar ju tyvärr inte lyssna på vare sig lagar eller logik, men pengar brukar de ju lyssna på

Mvh

/J-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0