Pungspark

Just idag orkar jag inte blogga om FRA, alla andra gör det, så jag sparar mig hellre tills imorgon, när det onda dådet skett.

Så vad annat kan man blogga om?
Jan Guillou kanske... Ökänd antipirat och f.d. KGB agent.

En gång aktivist och mot all form av övervakning, med starka åsikter om människans rätt till privatliv.
Tyvärr så ändras ju åsikter med tiden, och framförallt med framgång...

Guillou och piratförlaget har ju varit aktiva och försökt sätta fast folk för spridning av ljudböcker.
Än så länge har domstolen dömt åt rätt håll, men framtiden får väl utvisa huruvida det håller i sig.

Om det visar sig att nästa instans får det till att ha en ftp-server med personlig inloggning jämställs med att sprida till allmänheten är vi nog många som plötsligt ovetandes blivit brottslingar. Att det enda brottet här var att tvinga till sig access till en personlig ftp-server lär väl aldrig ens tas upp i domstol.

Hur som helst, när tjabblet med Guillou var som mest aktivt (just före EU-valet) fanns det massa förslag om att skicka tillbaka hans böcker till honom och liknande. Tanken var ju att han uppenbarligen inte ville ha läsare.

När jag häromdagen såg lite siffror på hur mycket pengar han tjänar på sina böcker så kom plötsligt den irritation som jag glömt bort upp till ytan igen.
Att skicka böckerna tillbaka till honom ger ju bara en möjlighet att signera dem och sälja dem igen... Jag kom på något mycket bättre...

Sparka där det känns, i plånboken...
Jag tog alla Jan Guillou böcker jag hade i bokhyllan och släppte dem via bookcrossing.

Har du en bok av Guillou, släpp den fri du också, ut med dem i circulation bara.
Genom att logga in på bookcrossing och titta kan du sedan se vart boken tagit vägen och hur många personer som läst den.


Mvh

/Jan-Olof


Tags: , ,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0