NIX pix

Telefonen ringer:
Du lyfter på luren och svarar käckt "Mitt i maten"... Det är tyst i andra änden, helt tyst... Eller, är det inte lite elektroniska knäpp och blipp där i bakgrunden...
Är det måhända SÄPO
tänker du, men rättar dig sen det är ju FRA som avlyssnar folket numera.

Sedan kommer det en inspelad röst som säger, "Det finns tyvärr ingen säljare ledig för att ta ditt samtal just nu".

Jaha, bara en dator som kör massuppringning av folk... Nåja kunde vart värre... Du återgår till din mat innan den hinner kallna helt.

Telefonen ringer igen:
Du lyfter på luren igen, den här gången svarar du normalt "Ja det är Jocke". Det är tyst igen... men efter några sekunder och klick hörs en glättig mansröst. "Tjenare Joachim, det här är Lennart från kalsongbolaget, jag hoppas jag inte ringer olämpligt". Väluppfostrad som du är slänger du inte på luren i örat på "Lennart" utan säger "Jag sitter och äter just nu". "Ha ha, ja men det här tar inte lång stund Jocke, får jag kalla dig Jocke? Jo jag ringer från Kalsongbolaget, har du hört tals om oss?".
Du suckar lätt uppgivet och svarar "Nej det har jag inte, men jag är ansluten till NIX registret så jag undanber mig telefonförsäljning". Men Lennart fortsätter sin svada "Jodå Jocke jag förstår, men det här är en marknadsundersökning inte försäljning. Några snabba frågor kan du väl svara på?"

Du inser att enda sättet att bli av med Lennart är att svara på hans frågor. Så 5 minuter senare när Lennart fått reda på hur ofta du byter kalsonger, om du föredrar boxers och i vilken prisklass på kallingar du brukar köpa börjar samtalet gå mot sitt slut. "Ja men tack då Jocke, och eftersom du deltog i den här undersökningen så vill jag skicka dig ett paket med kalsonger". "Nej tack, jag vill inte att du skickar mig någonting" "Va? Självklart skall du ha ett paket, det är ju gratis" "Nej jag vill inte ha någonting" "Jomen det är ju inget köptvång, och du kan när som helst säga upp abbonemanget"

Till slut, trots att din mamma lärt dig att vara artig inser du att du blir tvungen att lägga på luren i örat på Lennart. Han kommer nämligen inte att göra det.... Så du lägger på luren och stoppar in din kalla mat i Micron...



Känner du igen dig i något av ovanstående?

NIX registret är bökigt:
Du måste registrera dig i två steg.
Det börjar inte gälla förrän 3 månader efter att du registrerat dig.
Det är tidsbegränsat, så du måste registrera om dig efter ett tag.
Det gäller inte mobiltelefoner.

NIX registret är tandlöst:
Företag som någon gång haft dig som kund får ringa fastän du sagt nej.
Det räcker med att kalla det för marknadsundersökning så gäller inte NIX.

Om jag kommer in i riksdagen så kommer jag att verka för att:
1. Det blir olagligt att låta maskiner ringa upp människor.
2. NIX registret ersätts av ett register där folk som vill nås av telemarketing kan registrera sig. Är du inte med == Inga samtal.

Rösta på mig i primärvalet till Piratpartiets lista.

Mvh

/J-O





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0