Störningsmoment

I fredags jobbade jag hemifrån. Det var kallt, blåsigt och snöigt ute och då jag i alla fall skulle sitta i telefonmöten större delen av dagen så fanns det ingen anledning att frysa ihjäl på väg till/från jobbet.

Fast att jobba hemifrån en vanlig vardag på det viset var en liten ögonöppnare, det fanns en massa störningsmoment. Jag syftar inte enbart till sånt som "Oj, blommorna behöver vattnas" och "Kanske man skulle plocka ur diskmaskinen", utan det evinnerliga ringandet på hemtelefonen. Mellan kl 11 och kl 13 ringde försäljare fem gånger, plus ett sjätte samtal som jag inte vet vem det var då jag var "förhindrad" att svara.

Värda att notera var "Kim från mister music" och "Gabriel från Front i göteborg" som var av "vill inte lägga på" typen som jag blev tvungen att ohyfsat lägga på luren i örat på. (Och ja, jag skriver upp namn och företag när försäljare ringer).

Jag har tidigare ondgjort mig över att de alltid ringer när man står och lagar mat eller medan man äter middag, men tydligen så håller det på hela dagarna... Framförallt koncentrerat till den tid folk brukar äta. Man kan undra varför, är det för att de räknar med att folk är hemma oftast vi de tiderna eller går de verkligen medvetet in för att jävlas med folk?

Den första motion jag kommer att lägga om jag blir inkryssad i riksdagen blir om att förbjuda telefonförsäljning till folk som inte i förväg accepterat detta.
D.v.s.:
1. ett omvänt NIX-register skall införas.
2. företag som arbetar med telefonförsäljning skall vara registrerade för att få utnyttja registret, och avgiften de betalar in skall täcka kostnaden för att registret underhålls.
3. företag som ringer någon som inte är registrerad får böta. Vid upprepade förseelser kan rätt att idka näringsverksamhet dras in.

Mvh

/J-O

Tags: , , ,


Kommentarer
Postat av: Uno Hansson

Mycket bra förslag! Jag tycker att det är inte enbart integritetskränkande för den som trots "Men sluta nu..." "bla,bla,bla..." "Men SLUTA NU!!!" utan även för dem som i brist på annat, har lockats att ta det där telefonsäljjobbet!

2010-02-21 @ 15:04:13
URL: http://www.access-till.blogspot.com
Postat av: Jan-Olof

Jag hade tänkt att de som ringer säkert skulle få fler "lyckade" samtal om personerna de ringer är sådana som inte blir irriterade av samtalen. Så det borde gynna även företagen såväl som vårt lugn och ro vid middagsbordet.

Jag hade inte tänkt på integritetsaspekten för telemarketingföretagens anställda, och jag vet inte heller om det är en integritets aspekt, men de lär definitivt må bättre av att bli utskällda mindre.



Mvh



/J-O

2010-02-21 @ 19:40:22
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0