Ny användning av censur

Censur är främst något jag skulle sätta i samband med nyhetsrapportering och tillgång till information. I Kina har man dock tvingats censurera TV av ett helt annat skäl.

Även i Kina har man i viss mån samma dravel på TV som i övriga världen, tydligen har deras programmakare inte bättre fantasi än i övriga världen, utan det är väl samma dokusåpor som går även där. Jag misstänker dock att Bonde söker fru inte kommer att dyka upp än på ett tag.

Följdaktligen har man även haft Idol, ett mycket populärt program med i runda tal fyrahundra miljoner tittare. Nu censureras dock det programmet. Det blev för farligt med program där tittarna fick rösta om saker.

Att vänja folk vid att bli tillfrågade om sin åsikt och att få rösta i en typ av "allmänna val" påminde helt enkel för mycket om västerländsk demokrati.

Vem hade sett den kopplingen innan?

Mvh

/J-O

Tags: , ,

För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: gaqzi

Bara jag som tyckte det var lustigt att den största TV-kanalen heter CCTV?



Från artikeln: "Hunan TV håller marknadens andraplats, strax efter den statliga televisionen CCTV."



http://en.wikipedia.org/wiki/CCTV

2011-09-20 @ 19:46:46
URL: http://sanitarium.se/
Postat av: Jan-Olof Flink

Ja det är en rätt skojig detalj.



Kan det tänkas att TV-apparaterna i kina även innehåller en kamera?

2011-09-21 @ 07:54:09
URL: http://futuriteter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0