Skrämseltaktik

Visst är det bra med övningar. Att testa att utrymma lokaler, vid en fingerad brand ger brandskyddet en uppfattning om eventuella problem samtidigt som folk lär sig vad de förväntas göra under en utrymning.

Det är även bra att öva eventuella katastrofscenarior som t.ex. hur man gör om man blir av med sina lokaler av en eller anna anledning. Men vad är det som ligger bakom när man bestämmer sig för att öva ett scenario med en explosion i riksdagens posthantering och ett biologiskt ämne som sprids i lokalerna, samtidigt som det kommer in ett hot om mjältbrandsbakterier?

Det enda jag kan tänka mig är att det är en förlängning av den skrämselpropanada man kört mot befolkningen sedan 9/11. Man vill hålla riksdagen orolig och ge dem scenarior som får dem att tänka på terroristangrepp, för då blir det enklare att få igenom förslag som skall leda till "trygghet och säkerhet".

Det handlar alltså enbart om att vidmakthålla terrornojan.

Mvh

/J-O
Tags: , ,
För övrigt anser jag att Beatrice Ask bör landsförvisas

Kommentarer
Postat av: Viktualiebrodern

Jag tycker det är utmärkt att även riksdagsledamöterna får känna på olägenheterna, dvs kostnaderna, för detta på egen rygg.



En och annan börjar kanske tänka efter och gör avvägningar. När rädslomånglarna överskattar sin betydelse blir det ett bakslag för dem till slut.

2011-10-07 @ 10:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0