2011 - Ett förlorat år

När jag steg upp imorse hade jag en plan.
Efter frukostkaffet hade jag fortfarande en plan.

Jag skulle skriva en nyårskrönika, fast inte med utgångspunkt i sporthändelser och smutskastande av statschefen som normala media lär göra, utan jag skuklle gå igenom årets bloggposter och radda upp de positiva och negativa saker som hänt under året, från integritets, medborgarrätts och rättssäkerhetsperspektiv. Sånt som media i den mån de rapporterar om det tar med som en notis, men aldrig följer upp vidare.

Baktanken var naturligtvis att det dessutom skulle ge mig ett sätt att i framtiden hitta bland 2011:s inlägg för att kunna referera till dem i nya inlägg.

Efter tio till femton minuter bläddrande bland rubrikerna på mina gamla inlägg började jag känna mig riktigt deprimerad. Johanna må ha hittat en del ljusglimtar söder om medelhavet och Piratpartiet i Berlin kom ju också med trevliga framgångar, men för mig som är hemkär och helst blickar inom Sverige var det värre med att hitta några ljuspunkter.

Visst Amelia Andersdotter fick äntligen ta sin plats i EU-parlamentet, två och ett halvt år försenad, fast hon är ju i alla fall äntligen där och kan måhända göra lika bra ifrån sig som Christian.

Hur som helst, jag klarade faktiskt inte av att skriva det inlägget, det blev aldeles för nattsvart. Istället slötittade jag en stund på TV, och hängde ut hemgjorda "talgbollar" åt småfåglarna. Nu efter att spenderat en halvtimme i en riktigt het bastu med påföljande iskall dusch kan jag känna mig ren och fräsch inför det kommande året. förhoppningsvis ett bättre sådant.

När fransmännen en gång i tiden nackade adeln utökades rättigheterna i Sverige för både bondeklassen och borgarna, för att minska risken att motsvarande hände här. Frågan är om händelserna söder om medelhavet i samband med kravallerna i england och occupy wall-street rörelsen får våra politiker att ta reson gällande indragningar i rättssäkerheten och utrullningen av övervakningssamhället, eller om de sin vana trogen precis som i fallet med den ekonomiska krisen fortsätter med "Mer av samma" i den dåraktiga förhoppningen att man kan bota sjukdomen genom att tillföra med av det som orsakade den.

Den homeopatiska grundiden om att bota männsikor genom att stoppa i dem diverse gifter som orsakar samma symptom som sjukdomen funkar inge vidare bra, att tillämpa samma metod på "samhällskroppen" kommer inte heller att göra det. Skillnaden är dock att homeopaterna åtminsotne späder ut sina gifter till den grad att de inte längre är farliga, en detalj som myndigheterna verkar ha missat i sammanhanget.

Men nu befinner sig i alla fall fläskfilé, revbensspjäll och rådjurssadel i ugnen, och bubbel ligger i kylskåpet, så fastän diverse sjukdomar och ändrade planer konspirerat för att se till att jag kommer att fira nyår ensam, så räknar jag med en fortsatt trevlig eftermiddag och kväll.

Så till alla er som av en eller annan anledning har min blogg i sina RSS-läsare, ha ett riktigt gott nytt år och låt 2012 bli ett år vi kan se tillbaka på med glädje.

Mvh

/J-O

Kommentarer
Postat av: Johanna Drott

En behöver inte ens vara pirat för att världen ska framstå som en nattsvart omöjlighet. Det räcker med att bara vara, på sina håll.



Men skam den som ger sig. Inget bli bättre av det, trots allt.



Nu är det ett nytt år. Have a good one!. :)

2012-01-01 @ 04:41:57
URL: http://magnihasa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0